Direkcija Beogradskog dramskog pozorišta je predstavila čak 13 novih projekata koje će realizovati tokom naredne 2023. godine, što je svakako novi rekord ovog Teatra na Krstu koje po produktivnosti dominira scenama prestonice.
Upravnik Jug Radivojević u susretu sa medijima u foajeu BDP-a osvrnuo se na proteklu kalendarsku godinu 2022. i istakao da su uspeli da dovedu jednog od najvećih reditelja današnjice -Franka Kastorfa za grandiozan spektakl Božanstvena komedija u trajanju od pet sati za Veliku scenu Olivera i Rade Marković.
Osim toga, Radivojević je naveo da su odavno uveli praksu da im repertoar izlazi tri meseca unapred, onda su postigli da to bude i pet meseci, a sada im je novi izazov – repertoar će biti spreman za - celu narednu godinu.
Prvi čovek BDP-a je otkrio da su imali 250 izvedenih predstava u samoj kući, 60 gostovanja po Srbiji, barem 50 putovanja u inostranstvo, i sve to u godini za nama, a uspevali su čak da jedne večeri igraju tri predstave istovremeno na sve tri scene – Velika, mala i BDP Arena.
- Nova sezona će imati u fokusu temu – budućnost i sve ono što nas okružuje. Opredelili smo se za scenska čitanja romana u narednom periodu, od Dostojevskog, Orvela do Ferante, i to duboko zagledani u budućnost - najavio je Jug Radivojević.
Tako će hrvatski reditelj Ivica Buljan zaokružiti prethodnu sezonu novim čitanjem romana Idiot Fjodora Mihajloviča Dostojevskog, koji je bio najavljen krajem 2021, i sada će premijera konačno biti održana 20. februara na Dan BDP- a. Planirana je i otvorena generalna proba, pretpremijera - 30. decembra na Velikoj sceni Olivera i Rade Marković.
Dramatizaciju antologijskog ruskog klasika napisao je književnik Vladimir Tabašević, koji je adaptirao svoj roman Tiho teče Misisipi upravo sa ovim rediteljem za produkciju BDP 2021. godine.
Buljan je onomad kapitalno delo Idot definisao kao velika enciklopedija intelekta, emocija i filozofije i biće posveta nezavisnim američkim rediteljima kao što su - Gas van Sant i Leri Klark.
Sada je rekao da su u prolongiranom procesu rada na projekitu iznova čitali roman od početka do kraja, i napravili savremeno čitanje na sceni, kroz sva poglavlja tog dela.
Uloge tumače: Mirjana Karanović, Luka Grbić, Nedim Nezirović, Jana Milosavljević, Miodrag Krstović, Bojana Stojković, Iva Ilinčić, Vesna Čipčić, Milan Zarić, Tamara Aleksić, Aleksandar Jovanović Meda, Miloš Petrović Trojpec, Milan Kolak, Nikola Malbaša.
Mirjana Karanović je izjavila da je želela da radi sa Ivicom Buljanom odavno, jer je njegovo pozorište veoma intrigira, i svaki put kada je gledala njegove predstave, želela je da bude tamo u toj čaroliji.
- Drugi razlog zašto me raduje rad na komadu 'Idiot' jeste fenomenalna ekipa mladih glumaca, što mi je sjajno iskustvo da sarađujemo. Srećom ovde nemam toliko veliku i zahtevnu ulogu, tako da sam sa uživanjem mogla da mirno pratim kako oni grade svoje likove - rekla je Karanović.
Mladi talentovani glumac Luka Grbić predstaviće nam se kao knez Miškin, a inače je najangažovaniji glumac BDP-a 2022. godine (Antigona, Jenki Ros, Zaljubljeni Šekspir).
Vesna Čipčić je ostvarila već želju da radi sa hrvatskim kolegom na drami Tiho teče Misisipi, i kako kaže “a njim je uvek zadovoljstvo, jedno novo putovanje i istraživanje za glumca, a sada joj je prava poslastica da konačno prvi put u karijeri konačno igra i kod Dostojevskog.
Vrlo brzo nakon Idiota će izaći 24. februara i rimejk hit komedije Ne igraj na Engleze prema tekstu Vladimira Đurđevića, koji ponovo režira Staša Koprivica, a predstava će biti posvećena prerano preminulom Marku Živiću.
Sada će nove uloge tri sportska kladioničara igrati Aleksandar Radojičić (uloga koju je imao Živić), Marko Gvero i Andrija Kuzmanović, kao novi vid komada odigranog preko 250 puta od 2017. godine, gde su glumili još Ivan Tomić i Daniel Sič.
Filmski, a od skoro i pozorišni rediteljj Nikola Ljuca (Smrt i devojka, Bitef teatar), prvog aprila će imati premijeru komada Laž francuskog pisaca Florijana Zelera, gde će igati sledeći kvartet: Miloš Biković, Tamara Krcunović, Jelisaveta Orašanin i Miodrag Radonjić.
Autor Zeler je uveliko i u svetu popularan po svojim filmovanim komadima Otac i Sin u svojoj režiji, a ovaj drugi naslov se igra u Ateljeu 212, te Ljuca kaže da mu je on jedan od omiljenih autora današnjice, koji piše intrigantne i provokativne komade za Vest End (London) i Brodvej (Njujork).
Tamara Krcunović je izjavila da je otkrila pisca pre skoro 20 godina, od tada je pročitala sve što je napisao i drago joj je da je njegov uspeh rastao i postao je toliko afirmisan u svetu.
Jelisaveta Orašanin je srećna što se nakon punih pet godina konačno vraća pozorištu, koje joj je nedostajalo, jer živi u Americi, i raduje se što je njeno matično pozoirište BDP u međuvremenu toliko poraslo i izgradilo se sa uspesima.
Miloš Biković je analizirao da komad Laž počinje kao komedija, i da se dobrim delom tako i tretira, a onda iznenada, sasvim neočekivano prerasta u drugi žanr - veoma ozbiljnu dramu.
- Komad govori o tome koliko je čovek sposoban da bude iskren, istinit, da bude sve ono što traži ili očekuje od drugih. Ovo je tema na mikroplanu, ali i onda na makroplanu. U pitanju je, kako bih definisao – ozbiljna komedija. Nije tragikomedija, jer ipak nema tragične posledice - opisao je Biković dramu, koja će se tokom aprila i oktobra 2023. igrati non stop, u paketu, svako ili svako drugo veče.
Još jedan projekat koji se prolongirao od 2022. jeste Prafaust Johana Volfganga Getea, u režiji Borisa Liješevića, koji se iskreno nada da će ovog puta uspeti da realizuju predstavu u ovoj sezoni – 23. juna.
- Gubitak vere u život, sebe, nauku, Boga, obrazovanje, o svemu tome je ovaj komad nastao pre “Fausta” kojeg znamo. Prisutna je želja da se čovek vrati natrag i počne sve ispočetka, što nije moguće - opisao je ukratko Liješević svoj novi izazov, nakon uspeha sa predstavom "Čitač" u BDP-u.
Nosilac glavne uloge u Prafaustu - Svetozar Cvetković se nadovezao da je ovaj komad bila prva verzija Geteovog "Fausta" i da su ovih godinu dana od kada su najavili projekat, i nisu se uskladili nikako sa obavezama, imali vremena da ponovo čitaju i prostudiraju tekst.
Cvetković je podsetio da je sa Liješevićem realizovao neke njemu veoma drage i značajne predstave (Elijahova stolica, Čarobnjak, Peti park, Pijani), te se nada da će i ova imati uspeha.
Igraju još – Ozren Grabarić, Ivan Tomić, Daniel Sič, Ivan Zarić, Iva Iinčić, Stanislava Nikolić.
Nakon Getea sledi Džorž Orvel i antologijski roman 1984 o totalitarizmu i diktaturi, koji će za premijeru 16. septembra na Velikoj sceni režirati španska umetnica Alija Luke.
Glumac Pavle Pekić se podsetio kada su se u maju rediteljka i on upoznali u BDP-u nakon izvođenja komada Sumrak bogova po filmu Lukina Viskontija, da su dugo pričali o predstavi koju ona nije mogla da razume jer ne govori srpski, i tu je video koliko je ona analitična, radoznala, intrigantna autorka.
Alija Luke rodom iz Barselone živi i radi u Nemačkoj, tako da ima zapažene uspehe širom ove zemlje. U novoj verziji 1984 igraće još – Ljubinka Klarić, Nada Macanković, Nataša Marković, Paulina Manov, Ljubomir Bulajić, Miki Damjanović, Ivan Zablaćanski, Amar Ćorović, Stefan Radonjić i Stojan Đorđević.
Slovenački reditelj Sebastijan Horvat nakon uspeha sa delom Cement Beograd (Gran Pri Mira Trailović na 54/55. BITEF-u), ponovo je u BDP-u i realizovaće za 29. septembar - Lažljivi život odraslih, prvi put u Srbiji dramatizaciju nekog romana popularne italijanske knjjiževnice Elene Ferante (Moja genijalna prijateljica).
U predstavi će igrati samo glumice, i to njih čak 20, gde prednjači Isidora Simijonović, koja kaže da je Horvat veoma osećajan, suptilan, pažljiv reditelj, tako da je zanima kako će uspeti da pročita ovaj roman na sceni.
Slovenački reditelj Žiga Divjak imaće 15. decembra naredne godine premijeru svog autorskog projekta Budućnost koji najavljuje kao futuristički spektakl.
Buduća predstava je bazirana većim delom kao inspiracija na roman Ministarstvo budućnosti Kim Stenli Robinson, te govori o ekološkoj katastrofi, o tome šta nas čeka u budućnosti, jer svet oko nas je stalno u borbi za preživljavanje, a ispada da samo najjači opstaju, kako je ocenio Divjak.
Podsetimo, slovenački umetnik je nedavno gostovao na 56. BITEF-u sa predstavom Krize koja je i zatvorila festival kao svetska premijera, a negde je imala sličnu tematiku i koncept kao "Budućnost" koji se realizuje u koprodukciji sa pozorištem Mestno gledališče ljubljansko iz Ljubljane.
Igraće slovenački i srpski glumci – Milena Vasić, Isidora Simijonović, Bojana Stojković, Aleksandar Radojičić, Jana Zupančić, Lara Volf, Bernard Oman, Matej Puc, Primož Primat, i drugi.
Za sam kraj 2023. godine biće izveden Švejk Jaroslava Hašeka – 28. decembra, u režiji Veljka Mićunovića i dramatizaciji Kate Đarmati.
U novom ruku Doživljaji dobrog vojnika Švejka u svetskom ratu ovde predstavljaju peti nastavak romana koji češki pisac Hašek nije stigao da završi usled nagle smrti 1923, a planirao je da bude serijal iz šest knjiga.
Uloge će igrati: Ozren Grabarić, Andrija Kuzmanović, Amar Ćorović, Jovo Maksić, Ivan Zablaćanski, Mirjana Karanović, Miloš Lazarov, Vanja Nenadić, Dunja Stojanović, Iva Ilinčić, Marija Pikić, Ivana Nikolić.
Osim navedenih 8 komada, izgleda da se definitivno odustalo od započetog projekta Tri sestre i Galeb prema Antonu P. Čehovu, u režiji Harisa Pašovića, čija je premijera trebalo da bude 17. decembra, ali tog naslova nigde više nema u planu ni za 2023.
Takođe, BDP će izaći u susret mladim autorima dramaturzima i rediteljima i realizovaće se pet predstava u projektu Novi glasovi, kao debitantska dela tek završenih studenata sa FDU.
Osim režisera i dramskih pisaca, ti projekti će okupiti i nove mlade glumce, kompozitore, scenografe, kostimografe, te je u planu da predstave ostanu na redovnom repertoaru BDP-a.
Autor: Tanjug