Umesto sna o jednakosti, kapitalizam preko vrhunskog sporta prodaje milionima klinaca nadu da Äe baÅ” neko od njih biti jedan od privilegovanih u bogatstvu. Procenat uspeÅ”nih u tome je zanemarljiv sa faktiÄkog stanoviÅ”ta, a i matematiÄki gledano ne može biti drugaÄije, ali u smislu komercijalizacije sna priÄa je i dalje dejstvena. Mnogo je veÄi broj okolnih mufljuza koji umeju posredno da unovÄe takav narativ š¤Ø. Upravo o naliÄju borbe za kriminalno-tržiÅ”nu kontrolu nad proizvodom zvanim izvorni talenat najpre govori film Zlatni deÄko Ognjena JankoviÄa, a ne o samoj fudbalskoj igri. Ne treba oÄekivati joÅ” jednu lepo upakovanu sportsku bajku u stilu Dragana BjelogrliÄa, ovde se radi o ozbiljnom filmu sa izuzetno dobro napravljenim likovima š¬.
Ako je Dijego Maradona tokom cele karijere i relativno kratkog života delimiÄno neuspeÅ”no pokuÅ”avao da autodestrukcijom poniÅ”ti svoj talenat u ime pobune protiv neÄega Å”to verovatno ni on nije znao Å”ta je, tek je prerana smrt oznaÄila izvestan uspeh u tom nesvesnom poduhvatu. Protagonista ovog filma, u izvedbi Denisa MuriÄa, na putu uniÅ”tavanja sopstvenog dara biÄe zaustavljen te Äe spletom mraÄnih okolnosti dobiti drugu Å”ansu da svoj potencijal i ostvari. U Dnevniku druge zime SrÄana ValjareviÄa oÄaravajuÄe nepretenciozno a nesvakidaÅ”nje duboko religiozno ispriÄana je parabola o iskupljenju i moguÄnosti Drugog života na zemlji. TakoÄe, bez bilo kakve Å”treberske didaktike, Ognjen JankoviÄ uspeva da ispripoveda malu epopeju o svojevrsnoj antibildungs strategiji koja daje u nekim sluÄajevima bolje svetovne rezultate š§.
Jedan od koscenarista ā Vuk RÅ”umoviÄ ā u filmu NiÄije dete, koji je i režirao, veÄ je pokazao majstorstvo u razradi muÅ”ko-muÅ”kog prijateljstva (MiloÅ” TimotijeviÄ i tada 14-godiÅ”nji Denis MuriÄ), ili odnosa uÄitelja i uÄenika, gde se pigmalionski poriv ostvaruje na nepatetiÄan i duhovno nerepresivan pravi muÅ”ki naÄin. Ovde je u sadejstvu sa joÅ” dvojicom scenarista (Aleksa RÅ”umoviÄ i režiser JankoviÄ) ostvarena priÄa o joÅ” jednom antologijskom odnosu tog tipa (Denis MuriÄ i Igor BenÄina). U Zlatnom deÄku žudnja za moguÄnoÅ”Äu suÅ”tinske komunikacije muÅ”karaca razliÄitih generacija odvija se u vestern poetici reÅ”avanja etiÄkih dilema, koja mnogo duguje esencijalizovanim hriÅ”Äanskim moralnim zapovestima. Kada se Igor BenÄina, kaoformalni kriminalac, na dva mesta u filmu žrtvuje za Drugog, Å”to je za njega jedini put da bi on sam postojao kao moralno biÄe, tu nastaju najemotivnija ÄvoriÅ”ta dostojna etiÄkih izbora Klinta Istvuda u filmu Neoprostivo ili Garija Kupera u TaÄno u podne š¬š.
Osim Igora BenÄine, fascinantan je i Denis MuriÄ u naslovnoj ulozi. Zlatni deÄko je u tolikoj meri film sa MuriÄevim ne samo strogo glumaÄkim autorskim peÄatom da je skoro nemoguÄe zamisliti bilo koga drugog na njegovom mestu. NoseÄi u svojoj ekstrafikcionalnoj filmskoj harizmi blagi otklon od dominantnih tokova slave, poput Maradone u fudbalu, Denis u svakom kadru uspeva da postigne utisak potpunog saživota sa likom, gde se stvarno i filmsko prepliÄu u stvaranju Äarobnog amalgama. Dok je prethodnik po statusu glumaÄkog vunderkinda u srpskoj kinematografiji ā Slavko Å timac ā u svojim kasnijim ulogama, uprkos filmiÄnoj facijalnoj ekspresiji, poÄesto bio dikcijski neuverljiv, MuriÄ ni sa tim nema problema. On govori kao da ste ga veÄ negde veoma blisko upoznali š.
Netflix snima film o Novaku i sukobu sa Australijom š½š¬
Autorski rad sa glumcima je inaÄe iÅ”ao na iskakanje iz koloseka oÄekivanja. FlegmatiÄno Å”armantni Petar Strugar ostaje takav i u ovom filmu, ali u potpuno razliÄitom karakteru od onih na koje se bio pretplatio. Ljubomir BulajiÄ uspeva da sa sebe zbaci auru glumca za kiÄ inscenacije Zdravka Å otre, pokazujuÄi da u njemu ima i drskog glumaÄkog zla. U poslednje vreme vrlo prisutni Andrija KuzmanoviÄ, samo sa malim Å”telovanjem sopstvenih transformacija, osvedoÄava da izrasta u ozbiljno dobrog glumca. Za razliku od njega, Tihomir StaniÄ ā ubacujuÄi se u skoro svaki projekat koji može fiziÄki da pokrije ā ponavlja iste uloge bez sposobnosti da se odmakne od iznoÅ”enja svojih veÄ nepodnoÅ”ljivo privatnih umetniÄkih sredstava. Ista opasnost, bez obzira na mladost, preti i beskrajno glumaÄki žovijalnoj Jovani GavriloviÄ. MeÄutim, ona joÅ” uvek uspeva da kontroliÅ”e svoju harizmu, odnosno da dozira sve svoje velike sposobnosti kako bi joj duže trajale š§.
PriliÄno je iznenaÄenje zrelost s kojom je posao režijski uradio Ognjen JankoviÄ. VeÄ dugo poznat kao Älan Beogradskog sindikata, kultnog hip-hop sastava, on je autor i ideje za film i koscenarista. Uz to, ceo film puni i sopstvenom muzikom š¶, ali i dobro odabranim ostalim muziÄkim žanrovima koji služe kao pratnja pri konzumaciji poroka.
Kraj je tako morao da bude sreÄan. I u smislu stvaranja prvog bioskopskog hita u 2022. godini, posle izuzetno filmski bogate 2021. Ali i u skladu sa metafizikom sadržine: nakon tolikog performiranja zla svaki narativni kraj ne može da bude nesreÄan, kao Å”to naposletku nije bio ni onaj Maradonin.
OVO JE SPLIÄANKA ZA KOJOM JE TRÄAO MATEJ PERIÅ KADA JE NESTAO
Autor: Igor PeriÅ”iÄ