Izgradnja još jedne fabrike e-automobila bi bila sjajna vest

SRBIJA bi mogla da dobije još jednu fabriku električnih automobila. Ovu mogućnost nagovestio je predsednik Aleksandar Vučić tokom posete kineskog predsednika Si Đinpinga, koji je u razgovoru sa velikim liderom sa istoka pokušao da izlobira za taj veoma značajan projekat. Očekuje se odgovor Pekinga, a ta opcija ozbiljno će se razmatrati.

Pre nego što je najveći kineski proizvođač e-vozila kompanija BYD lane u decembru odlučila da gradi svoju gigafabriku u mađarskom Segedinu, spekulisalo se da je i naša zemlja razmatrana kao potencijalna destinacija i da nam je to za dlaku izmaklo.

Stelantisova fabrika u Kragujevcu trebalo bi u oktobru da počne proizvodnju električne "pande" u punom kapacitetu, a ekonomski analitičari i stručnjaci ističu da bi dolazak još jednog proizvođača značajno podigao ekonomsku aktivnost u našoj zemlji i uticao na rast srpskog BDP. Električno vozilo bi kao finalni proizvod poboljšao strukturu našeg izvoza koja je u automobilskoj industriji sada bazirana na plasiranju nekih jednostavnijih, sitnijih delova, a to bi uticalo i na smanjenje spoljnotrgovinskog deficita.

Kako ocenjuje direktor Automobilskog i mobiliti klastera Srbije Igor Vijatov, izgradnja još jedne fabrike e-automobila bi bila sjajna vest. Pored kragujevačkog "Stelantisa" to bi, kako dodaje, učvrstilo poziciju naše zemlje kao značajnog proizvođača tih vozila u Evropi.

Foto: Printscreen YouTube/NBCNews

- U Srbiji ima oko 200 kompanija koje prave auto-delove - navodi za "Novosti" Vijatov. - Još jedan proizvođač znači dodatnu priliku za naše dobavljače delova da uđu u njihove lance snabdevanja. Oni će biti angažovani za pogon u Kragujevcu, a nova fabrika otvara nove poslovne mogućnosti za njih. Takođe, šansa za naše dobavljače biće i kineska proizvodnja električnih vozila u Segedinu.

Izgradnja još jedne fabrike e-automobila u Srbiji bi, kako dodaje, privukla i nove investitore, proizvođače auto-delova da dođu. Sve ovo znači i otvaranje novih radnih mesta za naše građane. On ističe da proizvodnja vozila na električni pogon donosi nove tehnologije, nova znanja i izazove. Biće nam potreban, kako dodaje, potpuno drugačiji tip radnika, odnosno mnogo više inženjera i IT stručnjaka.

U Kini postoji oko 400 proizvođača električnih automobila, ali nisu svi uspešni. Neki, poput kompanije BYD koja gradi fabriku u našem komšiluku, uspeli su da se probiju i postanu globalni igrači. Zapadni mediji često pišu o poslovnom rivalstvu ove kineske firme i "Tesle" Ilona Maska nazivajući to borbom Titana u oblasti električnih vozila. Britanski "Gardijan" je početkom godine pisao da je u poslednjem kvartalu 2023. godine BYD prvi put nadmašio "Teslu" kada je u pitanju prodaja samo automobila na baterije. Ne čudi onda što se Mađarska, gde je počela priprema zemljišta za gradnju fabrike ovog proizvođača iz Kine, našla na meti kritika Brisela i ljubomore drugih članica EU.

Autor: Novosti.rs