Sukobi u Sudanu doveli su do toga da se međunarodni proizvođači robe široke potrošnje muče da obezbede zalihe arapske gume, jedne od najtraženijih roba u zemlji i ključnog sastojka u svemu, od gaziranih pića do slatkiša i kozmetike.
Oko 70% svetske ponude arapske gume, za koju ima malo zamena, dolazi od drveća bagrema u regionu Sahela koji prolazi kroz treću po veličini zemlju u Africi, koja je razdvojena borbama između vojske i paravojnih formacija.
Oprezni zbog kontinuirane nesigurnosti Sudana, kompanije zavisne od proizvoda, kao što su Coca-Cola i Pepsi, već dugo čuvaju zalihe, neke na tri do šest meseci, kako bi izbegle nestašice.
Međutim, prethodni sukobi su uglavnom bili usredsređeni na udaljene regione kao što je Darfur. Ovoga puta, glavni grad Kartum je doveden u zastoj zbog borbi koje su izbile 15. aprila, paralisavši privredu i poremećene osnovne komunikacije.
- U zavisnosti od toga koliko dugo traje sukob, moglo bi da dođe do posledica za proizvode koji se ne prodaju na policama – brendirane robe napravljene pod imenom domaćinstva - kaže Richard Finnegan, menadžer nabavke u Keri Grup, dobavljaču arapske gume za većinu velikih prehrambenih proizvoda i firme za piće.
Finegan je procenio da će trenutne zalihe biti potrošene za pet do šest meseci, stav koji je ponovio i Martijn Bergkamp, partner holandskog dobavljača FOGA Rubber, koji je procenio između tri do šest meseci.
Kloeta AB, švedska poslastičarka koja proizvodi pastile Lakeroll koje koriste arabsku gumu, ima "dovoljnu" zalihu sastojka, rekao je portparol u mejlu.
Globalna proizvodnja arapske gume je oko 120.000 tona godišnje, vredna 1,1 milijardu dolara, prema procenama Keri Grup. Većina se nalazi u "pojasu za žvakanje" koji se proteže 500 milja od istoka do zapada u Africi gde se obradivo zemljište susreće sa pustinjom, uključujući Etiopiju, Čad, Somaliju i Eritreju.
Trenutno je "nemoguće" nabaviti dodatni gum arabik iz ruralnog Sudana zbog previranja i blokada na putevima, rekao je Mohammad Alnoor, koji vodi Gum Arabic USA, koja prodaje proizvod potrošačima kao zdravstveni dodatak.
Autor: redportal.rs