Prema dostupnim informacijama koristi kerozin umesto vodonika 🧐

Kineski istraživači tvrde da su uspešno testirali hipersonični motor koji može da pokreće letelice i do brzine devet puta veće od brzine zvuka. Šta više, motor koristi kerozin kao izvor goriva koji sa sobom ne nosi ni visoku cenu niti visoki rizik eksplozije poput vodonika.

Studija, objavljena i akademski proverena u članku, tvrdi da je ovo prvi put da je hipersonični motor baziran na kerozinu javno testiran.

Testirani motor funkcioniše na principu lanaca eksplozija, odnosno udarnih talasa od eksplozija, tako što ubrizgava gorivo u kanal prstenastog oblika pre no što ga upali i time stvori kontrolisanu eksploziju. Udarni talas od eksplozije potom pali sledeću rundu goriva koje se ubrizgava čime se stvara lanac detonacija koje same sebe održavaja, dok se ostaci od sagorevanja izbacuju napolje.

Ovakvi motori oslobađaju daleko više energije nego druge hipersonične alternative, prvenstveno se misli u odnosu na američki skramdžet u koga snažno investira vojska SAD, i značajno su efikasniji pri velikim brzinama. Za potrebe prenosa tovara i za daleka putovanja, povo može da omogući ogromne uštede u potrošnji novca.

Test je koristio JF-12 hipersonični šok tunel, najveći šok tunel na svetu, koji replicira let u hipersoničnim uslovima. Sa prečnikom od oko 3,5 metara, tunel može da simulira uslove od maha 5 do 9, čime se omogućava testiranje svih vrsta tzv. karoserija aviona i motora.

Tzv. detonacioni motori nisu nov koncept, ali sam da se koristi kerozin je dao mnoge muke istraživačima i naučnicima, jer sagoreva sporije nego vodonik. Korišćenje kerozina zahtevalo bi ogromni rezervoar koji je 10 puta duži nego današnji motori na vodonik i naravno ne možete tek tako samo učiniti šasiju veću kada letite brzinom od 9 maha.

Da bi zaobišli ovaj problem, Liu Jinfeng i njegove kolege sa Instituta za Mehaniku, Kineske akademije nauka, došli su do genijalnog ali prostog rešenja - malo ispupčenje u usisniku za vazduh omogućava kerozinu da se brže "detonira". Dok se vazduh kreće tokom velikih brzina, sudara se sa ispupčenjem koji stvara male udarne talase koji pomažu da se lakše upali gorivo.

Testirali su svoju teoriju uz pomoć RP-3 goriva i uspešno se pokazala u stvaranju snažnog i održivog potiska.

Hipersonični let ubrzano postaje naka mala varijanta nekadašnje Svemirske trke , ukome su nacije širom sveta u jurnjavi da otkriju hipersonične tehnologije koje mogu da se primene na svemu od raketa, putničkih i transportnih aviona itd. Letelice koje se kreću tim brzinama su gotovo nezaustavljivi sa trenutnom tehnologijom odbrane, tako da je veliki motiv da se stvore motori i njihovo istraživanje i razvoj je u centru mnogih istraživačkih napora.

pročitajte još

DERBI VEČERAS u 8 🏀

Autor: redportal.rs