Evo koje ime je dobio

Britanski naučnici otkrili su izgubljeni protomikrokontinent ispod arktičkog Dejvisovog moreuza, što nudi nove uvide u Zemljine tektonske misterije. 👇

Prethodno nepoznati kontinent otkriven je ispod južnog rukavca Arktičkog okeana, formiranog pre otprilike 60 miliona godina. Tu kopnenu masu dugu 400 kilometara, smeštenu ispod Dejvisovog moreuza, između Kanade i Grenlanda, pronašli su naučnici s britanskog Univerziteta Derbi tokom proučavanja kretanja tektonskih ploča u tom regionu.

Nazvan protomikrokontinent Dejvisov moreuz, taj se tektonski blok odvojio od kontinenta zbog dugotrajnog rascepa i širenja morskog dna između Grenlanda i Severne Amerike, objasnili su naučnici.

Protomikrokontinent verovatno se odvojio od Grenlanda nakon što je tektonska ploča odvojila region od Kanade pre otprilike 118 miliona godina.

- Pukotine i formiranje mikrokontinenata apsolutno su stalne pojave jer se sa svakim potresom možda dešava sledeće odvajanje mikrokontinenata. Cilj našeg rada je da razumemo njihovu formaciju dovoljno dobro da predvidimo upravo tu buduću evoluciju - rekao je za Phys.org dr Džordan Fitijan.

Eksperiment je napravljen kombinacijom podataka o debljini kore iz gravitacionih karata, podataka o seizmičkoj refleksiji i modelovanja tektonskih ploča. Gravitacione karte pružaju informacije o gustini stena i dubini i distribuciji izvornih stena anomalije.

Britanski naučnici u svojoj studiji su rekonstruirali tektonske pokrete tokom otprilike 30 miliona godina kako bi razumeli kako je nastala anomalija kore. Otkrili su da je protomikrokontinent debeo između 18 i 22 kilometra i da je veći od tipičnih mikrokontinenata koji su debeli između pet i 25 kilometara. To razumevanje ključno je za kontinuirano naučno istraživanje, kako piše Zimo.dnevnik.hr, prenosi 021.rs.

Njihove tehnike mapiranja pokazale su kako su kretanja morskog dna tokom miliona godina dovela do izolacije terena relativno debele kontinentalne kore, od Grenlanda tokom novopriznate faze širenja duž zapadnog Grenlanda.

Dejvisov moreuz sadrži značajnu koncentraciju poznatih rasednih struktura s jasnim promenama u kretanju ploča, što nudi uvid u formiranje mikrokontinenata. Protomikrokontinenti, deo kontinentalne litosfere, nastaju kada se tektonske ploče litosfere, pokretane polutečnim slojem stena ispod njih, pomere i uzrokuju pukotine.

Početni rascep između Kanade i Grenlanda počeo je pre otprilike 118 miliona godina, a širenje morskog dna počelo je pre otprilike 61 milion godina, što je dovelo do formiranja Dejvisovog moreuza. Taj proces je nastavljen otprilike 33 miliona godina, sve dok se Grenland nije sudario s ostrvaom Elsmir.

Naučnici se nadaju da će njihova otkrića pomoći u razumevanju drugih protomikrokontinenata širom sveta, poput mikrokontinenta Jan Majen u blizini Islanda i brda Gulden Draak kod Zapadne Australije.

Autor: 021.rs