U velikom koraku ka uspostavljanju održivih baza na Mesecu naučnici su otkrili metod za pretvaranje lunarnog tla u plodno tlo za uzgoj biljaka.

Sprovodeći eksperimente u kineskoj laboratoriji, naučnici su uveli bakterije u lunarni regolit, simulirano lunarno tlo, kako bi povećali dostupnost fosfora, ključnog hranljivog materija za biljke, piše Spejs.

Važnost ovih otkrića je da bismo mogli da koristimo ove mikrobe da pretvorimo lunarni regolit u bioprihvatljiv medijum za uzgoj biljaka u budućim lunarnim staklenicima, objasnio je Jitong Ksia sa Kineskog poljoprivrednog univerziteta, vodeći autor studije, koja je objavljena u časopisu Кomunikejšns bajolodži, prenosi Priroda.

Kiselost zemljišta uzrokovana bakterijama je olakšala rastvaranje nerastvorljivih minerala koji sadrže fosfate, oslobađajući fosfor. Kao rezultat toga, biljke uzgajane u tretiranom tlu imale su duže stabljike, korenje i jače postavljene listove u poređenju sa onima bez mikrobnog tretmana.

Baveći se izazovom ograničenog lunarnog tla Zemlje, naučnici su koristili simulirani regolit, reciklirajući hemijska i fizička svojstva autentičnog lunarnog regolita koristeći vulkanski materijal sa planina Čangbaj u Kini. U studiji je korišćena Nicotiana benthamiana, biljka koja se često koristi u istraživanju, za razliku od Arabidopsis thaliana, koji je korišćen u prethodnoj američkoj studiji.

Američki naučnici su u prošlogodišnjoj studiji uzgajali Arabidopsis thaliana u saksijama sa gramom prave mesečeve zemlje, otkrivajući potrebu za poboljšanjem mesečevog tla za optimalan rast biljaka.

Sja je istakao potencijal takvog mikrobnog pristupa uzgoju biljaka u lunarnim staklenicima, nudeći održivije rešenje od transporta velikih količina zemlje sa Zemlje. Ovo bi u velikoj meri moglo da smanji ekonomski teret transporta Zemlje do Meseca.

S obzirom na ogroman naučni i ekonomski potencijal Meseca, u budućnosti ćemo morati da uspostavimo lunarne baze sa ljudskom posadom. Ali kako možemo obezbediti hranu, kiseonik i vodu za članove posade? Naravno, raketama možemo da ih odnesemo na Mesec, ali to je ekonomski neodrživo, smatra Sja.

Sastav rastućih biljaka na Mesecu obećava da će zadovoljiti dugoročne potrebe ljudske posade za hranom i kiseonikom. Sja je istakao da je njihova mikrobna tehnika, osim što je isplativa, postigla cilj sa mnogo manjom potrošnjom tereta u poređenju sa alternativnim planovima.