Pre 24 godine srušen je Žeželjev most, jedan od najznačajnijih simbola Novog Sada.
Tog 26. aprila 1999. godine, avijacija NATO-a srušila je drumsko-železnički Žeželjev most, koji je već bio oštećen tokom tri napada prethodnih dana. Time je Novi Sad ostao bez poslednjeg od tri mosta na Dunavu.
Na drugu, sremsku stranu grada, Novosađani su godinama posle NATO agresije preko Dunava prelazili pontonskim mostom, skelom, brodićima i čamcima.
Žeželjev most bio je među četiri najveća dela arhitekture i jedinstven u svetu po sistemu kojim je građen – građen je od prenapregnutog betona. Originalni most dužine 377 metara je građen od 1957. godine do 1961, dok su istražni radovi počeli još 1955. godine.
Otvoren je 1961. godine i dobio je naziv Most bratstva i jedinstva, ali taj naziv nikad nije bio zvanično prihvaćen. Novosađani, a kasnije i svi drugi su ga uvek zvali po imenu njegovog projektanta, Branka Žeželja, piše B92.
Prvog septembra 2018. godine, otvoren je novi Žeželjev most.
Novi Most je čelične konstrukcije, nalazi se na pet stubova, dugačak je 474 metra, a 31.45 metara je širok. Puna cena mosta je 54 miliona evra, a finansiran je od strane Evropske unije, Republike Srbije, pokrajinske administracije i Grada Novog Sada.
Izgradnjom novog Žeželjevog mosta u Novom Sadu omogućeno je i železničko povezivanje Beograda i Budimpešte (preko Novog Sada) brzim vozom.
Most sadrži dva železnička koloseka, koji omogućavaju brzinu od 160 kilometara na sat za putničke i 120 kilometara na sat za teretne vozove. Dve drumske trake su rađene tako da obe imaju širinu od 3.5 metra i odgovaraju standardima brzine vozila od 80 do 100 kilometara na sat.
Takođe, tu su i dve pešačke staze širine 2.5 metra.
U klasi je železničih lučnih mostova sa zategom i ukrštenim vešaljkama i svetski je rekorder u rasponu sa 219 metara raspona. Most je rađen prema evropskim standardima i tehničkim uslovima nemačkih železnica.
Projektovan vek trajanja je 100 godina, s tim što takvi mostovi traju mnogo duže.
Vizija i posvećenost ljudi koji vode Novi Sad, kao i želja da Novosađanima učine život u gradu koji konstantno raste, razvija se i napreduje, boljim i sigurnijim, učinila je da grad bez ijednog mosta, postane za samo nekoliko godina grad sa šest mostova.
NOVI SAD: Od subote PROLEĆNI RED VOŽNJE!
Autor: B92.net