Uvođenje mreže 5G na nekim aerodromima u Sjedinjenim Američkim Državama je odloženo jer internet mreža pete generacije može da bude smetnja za elektroniku aviona i ugrozi bezbednost vazdušnog saobraćaja.
U Evropi, pa i u Srbiji, takva bojazan za sada ne postoji. Spor je počeo još kada je raspisana koncesija za novu mrežu mobilne telefonije, jer ona u SAD zadire i u frekvencije takozvanog C-kanala, odnosno zlatnog spektra. To su frekvencije koje su do sada bile rezervisane za avio-saobraćaj, jer se one koriste za instrumente u avionima kao što je radarski visinomer, pa tako i za sletanje aviona noću ili pri slabijoj vidljivosti. Nije sasvim isključeno da bi 5G mreža mogla da izazove smetnje u tim instrumentima.
Prema informacijama Američke službe za bezbednost letenja, za oko 45% aviona ne bi trebalo da bude problema, ali se posledice ne mogu proceniti za letelice, kao što su boing 787, 777, ili još noviji 737. Problem je i elektronika samih aerodroma, pri čemu i tu na mnogim mestima ne bi bilo problema, ali se oni ne mogu isključiti na važnim aerodromima kao što su Hjuston, Njujork, Los Anđeles, San Francisko ili Čikago.
Zato su u decembru šefovi deset najvećih američkih avio-prevoznika poslali zajedničko pismo svima, od Bele kuće i ministarstva saobraćaja, pa do službi za bezbednost letenja i komisiji za komunikacije koja dodeljuje frekvencije. Avio-prevoznici strahuju da bi bili prinuđeni da povuku iz saobraćaja veliki broj svojih aviona. Telekomunikacioni operateri su tu najmanje krivi. Verizon i AT&T pobedili su na konkursu za koncesiju mreže 5G prošlog februara i to su platili oko 80 milijardi dolara. Naravno da oni zato žele da što pre počnu sa radom kako bi ubirali prihode.
Početkom prošle sedmice američki avio-prevoznici još jednom su zatražili zabranu uvođenja 5G mreže na najmanje dve milje oko pista 50 najvećih aerodroma u zemlji. Mobilni operateri Verizon i AT&T sami su odlučili da za početak ograniče uvođenje novog standarda mobilne telefonije u blizini aerodroma.
Ovim povodom oglasili su se i iz Evropske agencije za bezbednost u vazdušnom saobraćaju i saopštili da 5G mreža u Evropi ne zadire tako blizu frekvencijama koje se koriste u avio-prevozu i da "nije poznat" nijedan slučaj gde je prouzrokovala problem na instrumentima aviona. Ali, dodaju i da "pažljivo prate" šta se događa u SAD.
Uvođenje nove usluge C-opseg ili zlatni opseg u okviru 5G mreže na aerodromima može biti nebezbedno po avione zbog mešanja frekvencija. Susedni opseg koji je sa donje strane C-opsega koriste neke druge službe i to pre svega za određivanje visine i za komunikaciju sa tornjem i među avionima na malim rastojanjima. Dakle, može da dođe do mešanja frekvencija dva susedna opsega, što može da deluje na avionski uređaj. To se rešava filterima koji slabe signal "komšijskog" opsega.
Ratni invalid osvojio 4 miliona dolara na lutriji 🍀
Eksplozija i požar u Atini
Autor: redportal.rs