Pre oko 200.000 godina, deca iz vremena ledenog doba igrala su se i postavljala otiske u lepljivom blatu, na mestu koje je nama danas poznato kao Tibetanski plato. Ovi otisci, sada očuvani u krečnjaku, pružaju jedne od najranijih dokaza umetnosti ikada otkrivenih.
U novom izveštaju, objavljenom u časopisu Science Bulletin, autori studije tvrde da se otisci šaka i stopala trebaju smatrati za tzv. formu umetnosti koja se ne može "pomeriti". Kao što su petroglifi ili zidno slikarstvo. Ipak, sa ovom konstatacijom se ne slažu svi.
TRAGOVI DECE LEDENOG DOBA
Autor studije David Žang, profesor geografije na Univerzitetu Guangžou u Kini, prvi put je primetio 5 otisaka šaka i pet otisaka stopala na ekspediciji koja je trebala da poseti fosilne ostatke kod toplog izvora Kuesang na Tibetanskom platou - na 4.000 metara nadmorske visine. Autori su odredili starost uzorka tako što su analizirali koliko uranijuma, radioaktivnog elementa koji se nalazi u prirodi, ima u otiscima. Bazirano na vremenu raspada uranijuma, procenjeno je da se otisci stari između 169.000 i 226.000 godina - pravo usred pleistocenske epohe.
Sudeći po veličini, otiske je ostavilo dvoje dece. Jedno u starostio oko 7 godina, a drugo u starosti oko 12. Takođe, tim ne može da odredi koja "vrsta" ljudi je ostavila tragove. Mada, kako navode, hominidi denisovijanci su najrealnija mogućnost. Pored njih, mogao je biti i homo erektus, postoji podugačak spisak mogućnosti, ali mi jednostavno ne znamo.
Ovi otisci sz najraniji dokaz postojanja hominida u Kesangu, ali sve više je dokaza koji ukazuju da su postojale populacije arhaičnih ljudi na celom Tibetanskom platou.
Sobzirom da se najviše sumnja na denisovijance kao autore ovih otisaka, to bi njih predstavilo kao prve tzv. tibetance a njihova umetnost bila najstariji dokaz naseljavanja hominidima ovog centralnog i najvišeg dela Tibetanskog platoa.
Sami otisci su nastali u materijalu koji se naziva travertin. U dodiru sa vodom on formira lepljivu masu kojom se lako može manipulisati. Kada se odvoji od vode i osuši, pretvara se u kamen.
U širem regionu postoji više tragova (otisaka) praistorijskih ljudi, ali oni su svi nastali nenamerno - produkt su kretanja grupacija. Dok su najnoviji otisci namerna kreacija, i kako autori navode, veoma su slični pećinskom slikarstvu i kao umetnost bi ih trebalo i tretirati.
UMETNOST?
Ako se otisci iz Kehanga kvalifikuju kao umetnost, to bi ih učinilo najstarijim primerom praistorijske umetnosti ikada otkrivenim.
Ipak, mora se priznati, velika je razlika u tome da li ste ostavili otisak ruke u blatu ili ste iscrtali bizona od 3 metra na zidu pećine uz pomoć trske, prstiju i pigmenta.
ARHEOLOGIJA: Zašto je propala civilizacija Maja? 🤔
Autor: redportal.rs