Vertikalno poletanje i sletanje 🚁

Džet pekovi, robotske sluge i leteći automobili su sve obećanja 21. veka. Ali umesto toga, dobili smo automatske usisivače i AI asistente. Međutim, tim sa Univerziteta Pen State istražuje šta je sve potrebno za VTOL - tj. za vertikalno poletanje i sletanje (vertical takeoff and landing) u vozilima radi testiranja potencijala na najmodernijim baterijama.

Kako objašnjava Čao Jang Vang sa Pen State Univerziteta:

Mislim da leteći automobili imaju potencijal da eliminišu gubljenje vremena u prevozu i da drastično povećaju produktivnost, tako što će otvoriti nebo i od njega stvoriti koridor za transport. Ipak, VTOL vozila su za sada veoma veliki problem za sve vrste baterija koje posedujemo.

Istraživači su tačno definisali tehničke karakteristike koje baterija mora da ispuni.

Baterije za leteće automobile moraju da poseduju veliku gustinu energije, i pride im treba velika pogonska snaga - posebno tokom poletanja i sletanja letelice.

Vang takođe dodaje da baterije moraju da imaju sposobnost rapidne dopune energije, posebno zbog špica. Prema njemu bolje je da vozila često uzleću i sleću ali da imaju sposobnost ultrabrzog punjenja vozila (odnosno baterije).

Komercijalno posmatrano, očekivao bih da vozilo može da izdrži dva leta dnevno tokom najvećeg špica da bi opravdalo svoju cenu. Prvi sistem korišćenja biće verovatno od grada do aerodroma, sa 3 do 4 putnika na distaci od oko 50 milja.

Jedna od drugih stavki koja je vrlo važna u kontekstu baterija jeste njihova težina, sobzirom da je cilj da vozila u proseku idu brzinom od oko 100 km na čas, a na dužim putovanjima i do 200 kilometara na čas.

Istraživači su otkrili da je glavna stvar koja mora da se izvede pravilno zagrevanje baterije, jer na taj način se izbegava formiranje litijumskih dendrita koji mogu da unište samu bateriju - čak i da izazovu požar. Zagrevanjem baterije omogućava se rapidno pražnjenje energije iz nje, tačnije omogućava se oslobađanje velike količine energije što je upravo potrebno tokom jakih sletanja i uzletanja.

Pride, za razliku od drugih baterija (na primer na telefonu) baterija za leteća kola mora uvek da u sebi sadrži deo punjenja - uvek mora biti određen procenat radi sigurnosti.

Kada je baterija prazna, otpor je nizak (u kontekstu punjenja), ali što više procenta energije ostane u bateriji to je veći otpor - odnosno punjenje duže traje. Zagrevanjem baterije (folijom od nikla) punjenje se održava u raspobu od 5 do 10 stepeni.

Kako Vang zaključuje:

Nadam se da je posao koji smo odradili u ovoj studiji dovoljan dokaz da nam ne treba još 20 godina da napokon dobijemo ova vozila. Verujem da smo demonstrirali da VTOL leteća kola su komercijalno isplativa.
pročitajte još

SEKS-ROBOTI nam dolaze!

Autor: redportal.rs