Novi pametni elektrolit sprečavaju eksplozije telefona

Litijum-jonske baterije pokreću sve – od pametnih telefona do električnih automobila. Iako su uglavnom bezbedne, hiljade dokumentovanih slučajeva požara, često sa fatalnim ishodom, podsećaju nas na njihovu nestabilnost. Glavni krivac je zapaljivi elektrolit, tečnost koja omogućava protok naelektrisanja, ali se lako pali usled fizičkog oštećenja, prepunjavanja ili ekstremnih temperatura.

Ovaj problem je kritičan za avio-saobraćaj. Samo u prvoj polovini 2025. godine, Savezna uprava za avijaciju (FAA) zabeležila je 38 incidenata na letovima. Nedavni primer iz Busana u Južnoj Koreji, gde je avion Erbas A321 potpuno izgoreo zbog prenosne baterije (power bank), naterao je mnoge avio-kompanije na radikalne zabrane.

Rešenje iz Hongkonga: Pametni elektrolit

Tim istraživača, koji je predvodila Jue Sun, sada na univerzitetu Virdžinija Tek, pronašao je način da "razbije" kompromis između performansi i bezbednosti. Do sada je povećanje bezbednosti obično značilo slabiju bateriju.

Njihov dizajn koristi novi elektrolit sa dva rastvarača:

Na sobnoj temperaturi: Prvi rastvarač održava strukturu čvrstom i optimizuje performanse.

Pri zagrevanju: Ako baterija počne da se pregreva, drugi rastvarač preuzima kontrolu, "omekšava" strukturu i usporava hemijske reakcije, sprečavajući požar pre nego što on uopšte počne.

Šokantni rezultati testa

U laboratorijskim uslovima, naučnici su sproveli test probadanja ekserom:

1. Standardna baterija: Temperatura je momentalno skočila na 555°C.

2. Nova baterija: Temperatura je porasla za svega 3,5°C.

Najbolje od svega je to što nova tehnologija ne kvari dugovečnost baterije – zadržala je preko 80% kapaciteta nakon 1.000 ciklusa punjenja.

Laka primena u fabrikama

Profesor Ji-Čun Lu sa Kineskog univerziteta u Hongkongu ističe da je ovo otkriće praktično jer ne zahteva novu opremu.

- Pošto je naš izum zapravo tečni elektrolit, možete ga direktno ubrizgati u postojeće baterije bez promene proizvodnog procesa - objašnjava Lu.

Stručnjaci širom sveta, poput Garija Keniga i Horhea Seminarija, hvale ovaj pristup kao visoko inovativan i primenljiv u kratkom vremenskom roku. Procenjuje se da bi se ove bezbedne baterije mogle naći na tržištu za tri do pet godina, nakon što se tehnologija prilagodi većim sistemima poput onih u električnim automobilima.

Autor: redportal.rs