1.000 SVEMIRSKIH BRODOVA 🤯

Ilon Mask je jedan od najpraćenijih i najaktivnijih naloga na društvenoj platformi Tviter. Sa 42 miliona pratilaca jedan je i od najvećih naloga na svetu (tek nešto malo iza naloga NASA).

Sudeći po onome što je pisao, glavni cilj Maska i SpaceX je zaista epski - milion ljudi na Crvenoj planeti do 2050. godine.

Plan koji treba da se ostvari za manje od 30 godina! Suštinski, to je nešto više od 3 Nova Sada na Marsu, sa svom propratnom infrastrukturom.

Pored toga, Mars je, u proseku, udaljen 100 miliona milja od Zemlje i potrebno je između 6 i 8 meseci da bi se stiglo do njega. I to samo u jednom smeru, bez povratka nazad. 😱

Foto: Twitter.com/Elon Mask

IZVOR: TW / @elonmask

PREVOD:

1. Jedna megatona u orbiti je sve što je potrebno da život na Zemlji postane međuplanetaran.

2. Cilj dizajna naših brodova je da se ostvari prosek od 3 leta dnevno u Zemljinu orbitu. To znači oko 1.000 letova godišnje. Time na svakih 10 brodova nosimo po 1 megatonu u orbitu (nosivost broda je 100 tona).

3. Izgradnja 100 Starshipa godišnje dovodi nas do cifre od 1.000 za 10 godina iliti 100 megatona. Možda i oko 100.000 ljudi po svakoj Mars-Zemlja orbitalnoj sinhronizaciji.

4. To je cilj.

TEHNOLOGIJA

Glavna komponenta da bi se ostvarila ova interplanetarna migracija ljudi je raketa SpaceX, poznata pod prostim imenom Starship. Ona je u pravom smislu reči svemirski brod. Može da se koristi više puta (ne samo jednom kao kod prethodnih raketa), može da postigne veliki potisak i konstantno se razvija još od 2018. godine. S obzirom da je još klasifikovana kao prototip, u finalnoj fazi biće dvostadijumna raketa. Jedan deo će činiti superteški motori, a drugi deo rakete biće sam svemirski brod Starship. Kada masivni motori 1. stadijuma rakete odnesu svemirski brod u orbitu, odvajaju se od broda i vraćaju nazad na Zemlju, sleću na kosmodrom i spremni su za ponovno korišćenje.

Na kosmodromu pred lansiranje kompletan brod će činiti strukturu visoku preko 120 m i tešku (bez goriva i tereta) preko 150 tona! Starship će biti najveća i najsnažnija raketa koju je čovek ikada napravio, 3,5 puta snažnija od rakete Saturn V. Biće sposobna da ponese 100 tona opreme i tereta u orbitu i do Marsa.

PROBLEMATIKA

Međutim, matematika tek ovde postaje luda. Kada bude lansiran, Starship će morati da bude dopunjen gorivom pre nego što započne svoj višemesečni put na Mars. Glavni razlog ovome je gravitacija Zemlje. Iako je raketa apsolutno masivna i moćna, i dalje će joj biti potrebno skoro sve gorivo da se samo oslobodi Zemljinog zagrljaja. Ukratko, za svaku raketu koja se uputi ka Marsu još jedna raketa mora biti lansirana samo sa gorivom da se dopuni Starship.

Još jedan faktor koji značajno komplikuje situaciju su različite orbite Zemlje i Marsa, odnosno, različito vreme kretanja obe planete oko Sunca. Mars, za razliku od Zemlje, poseduje ekscentričnu orbitu (nije kružna). Zbog razlike u brzini kretanja mora se čekati pogodan trenutak kada su Zemlja i Mars najbliži - tj. kada je distanca samo 33,9 miliona km. U suprotnom razdaljina je apsolutno astronomska, i dostiže i do 250 miliona km!

Pored svih komplikovanih varijabli koje se moraju ispoštovati, mora se računati i na to da je tren kada su Mars i Zemlja najbliži događaj koji se odigrava tek na svakih 26 meseci! 😱

MARS

OK, da kažemo da smo preskočili sve logističke prepreke do Marsa i stigli smo tamo. Šta sad? 🤔

Prva stvar sa kojom se suočavamo je da nema povratka kući jer sve gorivo je iskorišćeno. Zbog toga će zadatak prvih doseljenika biti da istog trena nakon sletanja krenu u izgradnju postrojenja za proizvodnju goriva.

Gorivo koje će najverovatnije pokretati Starship do Marsa biće tzv. Deep Cryo Methalox - suštinski, metan i tečni vodonik. Najverovatnije rešenje biće da se koristi led na polovima planete (za vodu), kao i velike količine ugljen-dioksida iz atmosfere. Ta 2 izvora, provučena kroz kompleksan proces konverzije, daće gorivo koje je potrebno za napajanje motora svemirskog broda.

ALI za to će biti potrebne enormne količine energije. Tačnije, da bi se napunio rezervoar raketa, koji ima kapacitet od 1.200 tona, potrebno je 16 gigavati časova energije! Kada bi ostali na površini planete celih 26 meseci, do 2. približavanja Zemlje i Marsa, bio bi vam potreban oko 1 megavat neprestane električne energije. Za šta bi vam bilo potrebno preko 10 solarnih panela, gde bi svaki morao da bude veličine jednog fudbalskog terena! 🤯

1.000 BRODOVA

Ako pretpostavimo da su svi prethodni problemi rešeni, ostaje jedan GIGANTSKI.

Prema dosadašnjem objavljenom planu, SpaceX planira da pokrene prve letove na Mars sredinom 2. decenije ovog veka. To znači da ostaje samo 25 godina do zacrtanog cilja od milion ljudi do 2050. godine.

Tokom tih 25 godina biće samo 12 orbitalnih približavanja Zemlje i Marsa. Ovde je Mask i pre nagoveštavao da mu je plan, ni manje ni više, da tokom svakog približavanja pošalje 1.000 brodova put Marsa!

Hiljadu brodova će biti lansirano, svi će sačekati u orbiti dopunu goriva i potom se zajedno uputiti ka Marsu u formi jedne kolosalne flote.

Na svakom brodu će biti 100 ljudi, što znači da će tokom 12 letova u sledećih 25 godina na Mars ići po 100.000 ljudi. Ako je to plan, onda će brojka od milion lako biti dostignuta.

Ali tu nije kraj neverovatnim brojkama. Pored navedenih letova, biće potrebnii i obični logistički letovi da bi se dostavila neprocenjiva infrastruktura i neophodne potrepštine.

I tu je Mask opet nagovestio šta će biti potrebno. Naime, nagovestio je da bi odnos između brodova sa ljudima i brodova sa logistikom mogao biti 10:1 - za svaki jedan sa ljudima ide 10 sa teretom.

Kada saberemo sve ove neverovatne cifre, dolazimo do broja od 100.000 letova koji su neophodni u sledećih 25 godina da bi se dostigla cifra od milion ljudi na Marsu do 2050! Iliti, 8.333 brodova poslatih na Mars, svakih 12 orbitalnih susreta planeta. I to koji ostaju na Marsu do dolaska sledeće ture. Pored toga, i oko 1.000 brodova za dopunu goriva. Znači, ukupno:

- minimum od 16.000 brodova podeljenih u 2 ture;

- 1.000 za dopunu goriva.

Ukupno između 15 i 20.000. za milion ljudi do 2050. godine. Što je, složićete se, nemoguće. 😏

Ako danas krenu da se prave brodovi, i to po 2 nedeljno, dostići će se brojka od tek 3.000 do 2050. godine. A o ceni da i ne govorimo, u pitanju su trilioni i trilioni dolara.

Naravno, ovo su sve računice bazirane na današnjoj tehnologiji. Mi ne možemo znati šta se valja iza horizonta. Najlepši primer toga je stanje tehnologije u 90-im i danas. Od kompjutera koje su imali retki, do instant globalne mreže informacija sa superkompjuterima u našim džepovima.

Nema sumnje da će Mars biti kolonizovan u budućnosti, samo na koji način i kako ostaje da se vidi. Ilon Mask ne prestaje da izaziva potrese svojim izjavama, ali ako pogledmo šta je sve ostvario (Tesla, Neural Link, SpaceX), možemo sebi da dozvolimo minimum vere u to da će biti moguće postojanje milionske kolonije Zemljana na Marsu za našeg života. 🥰

Autor: RealLifelore / redportal.rs