Trinaesto izdanje filmskog festivala GoetheFEST, u organizaciji Goethe-Instituta, održaće se u oktobru u Beogradu, Novom Sadu i Nišu. Na ovogodišnjem festivalu pod sloganom Optimistično dezorijentisani premijerno u Srbiji biće prikazano sedam savremenih nemačkih igranih filmova.
Beogradski program 13. GoetheFEST-a održava se od 10. do 13. oktobra u Kulturnom centru Beograda, novosadski program u Kulturnom centru Novog Sada od 17. do 20. oktobra, a niški program u sali 5 bioskopa Cineplexx Niš od 24. do 27. oktobra 2024. godine, u saradnji sa Niškim kulturnim centrom.
Sunčica Šido, selektorka programa GoetheFEST-a, povodom ovogodišnjeg izdanja manifestacije je rekla:
Moto festivala Optimistično dezorijentisani postavlja između ostalog i pitanje koliko je stvarnost stvarna pozivajući na razmišljanje o duhu vremena, u kome živimo i preispituje naš odnos prema stvarnosti. Svaki film ima autentičnu perspektivu i priča priču sa različitih polaznih osnova. Naime, austrijsko-američki psiholog i lingvista Paul Vraclavik je knjigom Koliko je stvarno zaista stvarno 1976. godine pokazao da ono što razumemo kao stvarnost nije datost već zavisi od komunikacija, reprezentacije i društvene konstrukcije. Bezmalo 50 godina kasnije teme poput: šta je stvarno(st), zašto verujemo da je stvarno stvarno i kako druge uveravamo da je nešto stvarno(st), da li možemo da budemo sigurni u to što verujemo i da li je naše verovanje pouzdano, deluju nikad aktuelnije. Ta stara pitanja postavljaju se na nov način u izboru filmova u ovogodišnjem programu, kao i pitanje koliko u svakome od nas ima - nas.
Festival otvara epski dramski film 15 godina Krisa Krausa koji predstavlja moćnu i emotivnu priču u kojoj se bivša pijanistkinja suočava sa svojom nasilnom prošlošću, istovremeno balansirajući između elemenata osvetničkog trilera i tragičnog portreta likova. U glavnoj ulozi je Hana Hercšprung, koja igra lik koji se bori između manije i depresije i koja svojom izvanrednom glumačkom sposobnošću daje energiju i dubinu priči. Film istražuje univerzalne teme kao što su osveta, milost i prihvatanje neizbežnog.
Film „Jonja“ Anike Mecke je divan, human film koji uspešno spaja društvenu relevantnost i zabavu. Mecke se usuđuje da, kroz posmatrački i spor način pripovedanja, detaljno istraži ono što nas suštinski pokreće.
Ljubiteljima izuzetnih filmova posebna preporuka ide austrijsko-nemačkoj koprodukciji Đavolje vrelo rediteljskog dua Veronike Franc i Severina Fiale, koja je austrijski kandidat za 97. Oskara za najbolji međunarodni film. Film pruža jezovitu kritiku verskog dogmatizma, mračnu i dirljivu rekonstrukciju glasova prošlosti koji su ostali nečujni i uzbudljiva metafizička istraživanja okova koji su putovali kroz vreme da bi opstali u današnjem društvu. Istorijski film sa radnjom smeštenom u mračni 18. vek ruralne Austrije, rađen je u analognoj tehnici 35 mm, transponuje atmosferu holandskog slikarstva, i ima mnogo poveznica sa današnjim trenutkom.
Film Franky Five Star Birgit Meler osvaja kamerom i svevremenim pesmama, koje se, zajedno sa kostimom i scenografijom, savršeno uklapaju u sanjivu i blago eksperimentalnu estetiku filma. Pored Lene Urzendofski, koja fantastično dočarava višestrukost karaktera u samoj sebi, mora se istaći impresivnost cele glumačke postave.
Iz sopstvene kože je fascinantan i jedinstven film koji istražuje pitanje identiteta, ljubavi i tela. Reditelj Aleks Šad vodi nas kroz intrigantni misaoni eksperiment – šta bi se dogodilo ako bismo mogli zameniti svoja tela s drugima? Film prati nekoliko likova koji se suočavaju sa izazovima menjanja ne samo identiteta, već i polova i seksualnih orijentacija. Uz minimalističke vizuelne efekte i duboko emocionalne performanse, "Iz sopstvene kože" preispituje granice onoga što nas čini onim što jesmo. Ovaj film vas neće ostaviti ravnodušnim, već će vas podstaći da preispitate sopstvene granice i percepcije.
U još jednom filmu Lena Urzendorfski je u glavnoj ulozi. U filmu S one strane plave granice Sare Nojman pratimo priču o troje mladih junaka, čija bezbrižna mladost biva opterećena životom pod DDR režimom. Njihov pokušaj bekstva na otvorenom moru oslikava savremenu temu izbeglištva, podsećajući na to da su u istoriji postojali trenuci bega u slobodu. Film istražuje unutrašnje borbe i težnje za priznanjem, kao i paralele/suprotnosti između mladih tada i danas, koji se suočavaju sa različitim izazovima. Uz elemente nade i straha, smeha i brige, film pruža duboko emocionalno putovanje kroz složene stvarnosti prošlosti, pozivajući vas da se povežete sa sopstvenim istorijama.
Festival zatvara film Mrtav ugao renomirane nemačko-kurdske scenaristkinje i rediteljke Ajše Polat. Osetljiva, poetska drama o transgeneracijskim traumama, smeštena je u uzbudljivi politički misteriozni triler sa elementima socijalne drame, kroz koje su provučeni found-footage i metarefleksija medija. Podeljen u 3 poglavlja i snimljen u različitim medijskim formatima, film stvara napetu atmosferu koja vas svakim minutom sve dublje uvlači u kompleksnu mrežu zavere i paranoje. Film otvara i pitanja video nadzora i kontrole, kao i nestalim licima u Turskoj.
GoetheFEST održava se od 2012. godine i predstavlja presek savremene nemačke kinematografije. Program je tradicionalno okrenut nagrađivanim i najboljim ostvarenjima sa međunarodnih festivala koji prikazuju nemački autorski film.
Više informacija o festivalskom programu pročitajte na festivalskom sajtu: https://www.goethe.de/ins/cs/sr/kul/sup/gf4.html
Autor: redportal.rs