Najpopularnije električno vozilo u zemlji je Tesla

Zemlja je dugo bila najveće svetsko tržište – ali interes vlade je više geopolitički nego ekološki.

Kada je Kenskinja videla oglas u Šangaju za električno vozilo, nije ni razmišljala o prednostima za životnu sredinu. Pročitala je biografiju Elona Maska i mislili da Tesla 3 izgleda dobro.

Takođe je znala da bi, ako kupi električno vozilo, mogao da zaobiđe dugo čekanje i troškove dobijanja registarskih tablica, koje racionalizuje kineska vlada, prenosi Gardijan.

- Nije lako dobiti registarsku tablicu u Šangaju, ali dozvolu dobijate besplatno kada kupite električno vozilo - kaže ona.

Zemlja ima... godišnji cilj za prodaju električnih vozila. Ali za potrošače, iskreno, ne razmišljaju previše o zaštiti životne sredine. Veći razlog je to što svi kupuju električna vozila jer postaju trend.

Novi automobil Kenzi doveo ju je u rastući klub vlasnika električnih vozila u Kini, drugoj po veličini svetskoj ekonomiji i najvećem emiteru ugljenika, a sada najvećem tržištu električnih vozila.

Izveštaj Međunarodne agencije za energiju iz 2023. godine navodi da se više od polovine električnih vozila u svetu koristi na putevima u Kini. Proizvodnja i primena električnih vozila u Kini jedna je od najvećih uspešnih priča na svetskim tržištima.

Između 2021. i 2022., prodaja ovih vozila u Kini porasla je sa 1,3 miliona na 6,8 miliona – što predstavlja više od trećine globalne prodaje u 2022. Kina, kao najveći pojedinačni emiter ugljenika na svetu, proizvela je 33% ukupnog u 2021. Samo transport čini oko 10% kineske emisije ugljenika.

Vlada Komunističke partije Kine postavila je cilj dostizanja maksimuma emisija do 2030. godine – a nedavni izveštaji sugerišu da bi to moglo doći i ranije – sa delom svog plana da nova električna vozila čine 40% automobila na putevima u isto vreme.

Do juna 2022. bilo je 312 miliona civilnih vozila, od čega su akumulatorski električni automobili činili oko 3,2%. Najpopularnije električno vozilo u zemlji je Tesla, ali je domaći brend BID blizu toga da ga nadmaši i izbije na prvo mesto.

Kina je započela masovni prodor na električna vozila 2001. godine, kada je objavila svoj petogodišnji plan, koji je uključivao istraživanje stvaranja vozila.

Kineska industrija električnih vozila eksplodirala je zahvaljujući godinama vladinih subvencija i poreskih olakšica, kao i teškim intervencijama u razvoju tehnologije i infrastrukture, kao i politikama osmišljenim da podstaknu kupce – kao što su besplatne registarske tablice.

Komunistička partija Si Đinpinga ima autoritarnu moć da nametne značajne politike i tržišne intervencije kako bi joj pomogla da smanji emisije i ispuni svoje ciljeve obnovljive energije, a to je upravo ono što radi sa industrijom električnih vozila.

Vlada je 2001. godine uvrstila istraživanja u tehnologiju električnih vozila u svoj dnevni red diktirajući petogodišnji plan, sa ciljem da ona do 2027. godine čine 45% svih novih automobila.

Između 2009. i 2022. godine, milijarde juana subvencija i poreskih olakšica su ubrizgane na tržište, a infrastruktura pored puteva je sveobuhvatno izgrađena i spremna da odgovori na ovaj izazov.

Marketing električnih vozila u Kini se retko, ako ikada, fokusira na ekološke prednosti. Svaki stanodavac sa kojim je Gardijan razgovarao rekao je da je cena faktor broj jedan u njihovoj odluci.

U Šangaju, 32-godišnji finansijski radnik po imenu Rui Rui rekao je da je uštedeo oko 100.000 jena, što je oko 10.650 funti, samo na naknadama za registarske tablice kupovinom električnog vozila.

Takođe, troškovi goriva su skuplji, ali je struja jeftinija u Kini.

Subvencije za električna vozila, uključujući i lakši proces dobijanja registarskih tablica, podstakle su prelazak na ovu vrstu automobila. Istinski nivo koristi za životnu sredinu od električnih vozila još uvek se donekle raspravlja.

Studije su pokazale da je uticaj njihove proizvodnje lošiji od konvencionalnih automobila, ali vremenom je ušteda emisija nadoknadila taj početni udarac.

Autor: redportal.rs