Oštre kazne sa velike prekršaje

NAJAVLjENE novine u Zakonu o bezbednosti saobraćaja, čija izrada je u toku, mnogo pre javne rasprave izazvale su burne polemike. U fokusu javnosti našlo se rešenje trajnog oduzimanja vozila i vozačke dozvole za najteže saobraćajne prekršaje i povratnike.

Ovo će, kažu u MUP, najverovatnije biti sankcija i za krivična dela izazivanja saobraćajne nezgode s teškim telesnim povredama ili poginulima. Zakon će doneti strože kazne i za nevezivanje pojasa, neadekvatno prevoženje dece, vožnju pod dejstvom alkohola ili psihoaktivnih supstanci, a biće razmotreni i dodatni lekarski i psihološki pregledi za nesavesne vozače.

Izrada novog propisa, koji se može očekivati sledeće godine, teče paralelno sa izmenama Krivičnog zakonika, kojim će takođe biti povećane kazne za teška dela protiv bezbednosti saobraćaja. Umesto dve do 12 godina zatvora, kada je u pitanju nasilnička i vožnja pod dejstvom alkohola ili opijata, Udruženje roditelja dece stradale u saobraćaju tražilo je kaznu od pet do 15 godina, dok se predsednik države založio za pet do 20, kao i za trajnu zabranu upravljanja vozilom onom ko izazove tešku povredu ili smrt deteta.

Foto: Instagram.com/192_rs

Oni koji kritikuju najavljena rešenja pozivaju se na Ustav, koji garantuje neprikosnovenost privatne svojine. Oni koji ga brane pozivaju se na druge propise, kojima je već omogućeno oduzimanje imovine, kao npr. Zakon o oduzimanju imovine stečene krivičnim delom.

- Svaka sankcija koja sadrži termin "trajna", ili gde nije propisana mogućnost njene revizije, predstavlja loše rešenje - smatra advokat Viktor Gostiljac, bivši predsednik Advokatske komore Srbije. - Izraziti sam protivnik da se građanima atakuje na ličnu imovinu koja nije pribavljena krivičnim delom, već je zakonito stečena. Dakle, kao osnov ne može poslužiti Zakon o oduzimanju imovine, jer tu nije reč o imovini proistekloj iz krivičnog dela.

Gostiljac smatra da jedino povećavanje novčanih kazni i njihova dosledna primena teraju građane da poštuju norme, što se već pokazalo na primeru uvođenja obaveze vezivanja pojaseva i držanja upaljenih svetala u dnevnim uslovima.

- Nasuprot tome imamo primer prekoračenja brzine, za koje su kazne 2.500 ili 5.000 dinara. Za taj novac mnogi vozači skupljih vozila svesno će pristati da voze prebrzo. Prema tome, edukacija, jačanje saobraćajne kulture od malih nogu, strogo finansijsko kažnjavanje i eliminisanje policijske korupcije, može dovesti do smanjivanja saobraćajnih nezgoda. U suprotnom, imaćemo iste učinioce, samo u tuđim automobilima - kaže Gostiljac.

Autor: Novosti.rs