Pre šezdeset godina prvi put je poleteo avion "galeb G-2", prvi domaći mlazni školski avion. Na rođendanu legendarnog vojnog aviona na aerodromu Ečka kod Zrenjanina, okupili su se bivši vojni piloti, koji su naučili da lete upravo na ovom avionu.
Muzej vazduhoplovstva iz Surčina i Udruženje letača Galeb okupili su bivše i aktivne pilote i mehaničare, zaljubljenike u avijaciju kako bi obeležili jubilej – 60 godina od prvog leta aviona "galeb G-2".
- Galeb G2' je verovatno i sigurno najuspešniji proizvod jugoslovenske vazduhoplovne industrije. To je prvi mlazni školski avion koji je u potpunosti napravljen u Jugoslaviji - rekao je Darko Mladenović, kustos Muzeja vazduhoplovstva.
Generacije vojnih pilota pamte "galeb G2" kao dobrog i važnog učitelja.
- On može da radi šta god čovek poželi da uradi. Da li on to radio dobro, da l' radio pogrešno, 'galeb' sve to ispravlja, sve to toleriše - naveo je Mirko Anžul, aktivni pilot i oficir u penziji.
- Ja sam radio evo ove kabine, od vjetrobrana, prva kabina, most, zadnja kabina. To sam sve ja napravio, sa jednim pokojnim Ragudžija Amirom. 125 aviona - naveo je Aranđel Miđić.Fabrika Soko u Mostaru napravila je oko 250 aviona, od kojih 132 za Jugoslovensku narodnu armiju.
NESTAO AVION sa 29 osoba 😥
Na sportskom aerodromu Ečka kod Zrenjanina bila su izložena tri aviona "galeb G2". Jedan od njih sa serijskim brojem 23001 je upravo primerak koji je leteo pre 60 godina, 3. jula 1961. godine.
Muzej vazduhoplovstva je prvi prototip aviona ustupio Aero klubu Galeb na popravku. Iako je star više od 60 godina, prvi Galeb biće obnovljen. Galeb u Srbiji leti u istoimenom aero klubu.
- Zato što je avion živ. Mi na ovim avionim letimo svaki dan i svaki vikend. Svi su u trenaži i piloti i tehničari - naveo je Vladimir Bojović, pilot u Aero-klubu Galeb.Jedan od bivših vojnih pilota leteo je i danas na Galebu, prvi put posle 50 godina.
- Nezaboravan osjećaj nikada ovo zaboraviti neću. Sa puno više emocija nego kad sam leteo prvi put u životu - kazao je Mile Nižić, vojni pilot u penziji.
Galeb G2 je važan za letače i srpsku vazduhoplovnu istoriju. Letenje se nastavlja, a plan je da prvi primerak bude obnovljen u naredne tri godine.
POŽAR: Izgorele dve kuće
Nevakcinisani turisti ne mogu da uđu u Kanadu
Autor: RTS