Vozila sa ravnim poklopcem motora (nagib haube od 15% i niži), takođe, imaju 25% veću verovatnoću uzrokovanja smrtnih posledica prilikom udara u pešaka

Američki Institut za bezbednost saobraćaja na autoputevima (IIHS -Insurance Institute for Highway Safety) nakon temeljitog istraživanja došao je do zanimljivih rezultata i zaključka o tome kakvi automobili su najubojitiji pri naletu na pešake.

Istraživanjem je obuhvaćeno oko 18.000 naleta na pešake, i to klasičnih automobila, kamioneta, SUV-ova i kombija. Rezultati ukazuju na to da su najubojitija ona vozila koja imaju povišene prednje krajeve, sa naglašenim uglovima.

Konkretni podaci kažu da će pri naletu na pešaka vozilom čiji je prednji kraj viši od 101 centimetra verovatnoća dobijanja smrtonosnih povreda biti čak 45 odsto veća od naleta automobila koji ima zaobljen prednji kraj visok 76 centimetara.

Nepovoljan efekat na težinu povreda pešaka zabeležen je i kod vozila visine od 76 do 101 centimetra koja imaju uglasti prednji deo. Drugim rečima, vozila koja izgledaju agresivno i opasno zaista su prilikom naleta na pešake i najopasnija.

- Neka od današnjih vozila prilično su zastrašujuća kada prolazite ispred njih na pešačkom prelazu - rekao je predsednik IIHS-a Dejvid Harki i dodao:

Ovi rezultati nam govore da su naši instinkti tačni: vozila agresivnijeg izgleda zaista mogu naneti više štete.

Istraživanje je pokazalo i da vozila sa zaobljenim prednjim delom ne smanjuju rizik od opasnih povreda u naletu na pešake, ako im je prednji deo viši od 76 centimetara. Visina je, dakle, ključna, a u slučaju udara u pešaka donosi 26% veću verovatnoću za smrtne posledice.

Vozila sa ravnim poklopcem motora (nagib haube od 15% i niži), takođe, imaju 25% veću verovatnoću uzrokovanja smrtnih posledica prilikom udara u pešaka.

- Proizvođači mogu učiniti da vozila budu manje opasna za pešake spuštanjem prednjeg poklopca i smanjenjem nagiba prednje rešetke i haube, kako bi stvorili kosi profil prednjeg dela automobila - izjavio je viši inženjer transporta IIHS-a i autor studije Ven Hu.

- Nema funkcionalne koristi od ovih masivnih, kockastih prednjica - zaključio je Ven.

Prema sajtu Karsajzd, koji omogućava upoređivanje veličina automobila na slikama, neki od modela koji imaju visok prednji deo su:

SUV-ovi (sportski terenci), koji su namenjeni za vožnju po različitim terenima i imaju veću visinu od prosečnih automobila. Oni su i najopasniji po pešake. Na primer, Toyota Land Cruiser ima visinu od 194 centimetra i klirens od 23 centimetra, što znači da je njegov prednji deo viši od 76 cm.

Klirens kod automobila je razmak između najniže tačke na vozilu i tla. Klirens utiče na sposobnost automobila da savlada različite terene, prepreke i vodene površine, pa je obično veći kod terenaca i džipova. Klirens zavisi od dizajna, "vešanja" guma i podešavanja automobila.

Sledeći na listi najopasnijih automobila po pešake su monovolumeni (minivenovi), koji su dizajnirani za prevoz više putnika i imaju prostranu i visoku kabinu. Na primer, Renault Espace ima visinu od 172 centimetra i klirens od 16 centimetara, što znači da je njegov prednji deo viši od 76 centimetara.

Kupei (automobili sa dvoje vrata) su obično niži i sportskiji od limuzina, ali neki od njih imaju izražen prednji deo koji se uzdiže iznad haube. Na primer, Opel Calibra ima visinu od 132 centimetra i klirens od 14 centimetara, što znači da je njegov prednji deo viši od 76 centimetara.

Autor: redportal.rs