Gerilski umetnik, poznat kao Elijas Marou, okačio je digitalni otisak u galeriji savremene umetnosti muzeja

U svetu umetnosti dogodila se neobična podvala: tajanstveni umetnik uspeo je da neprimećeno okači digitalnu sliku generisanu pomoću veštačke inteligencije na zid Nacionalnog muzeja Kardif u Velsu. Pre nego što su posetioci upozorili osoblje, "umetničko delo" je videlo "nekoliko stotina ljudi".

Gerilski umetnik, poznat kao Elijas Marou, okačio je digitalni otisak u galeriji savremene umetnosti muzeja. Delo je urađeno u stilu istorijske uljane slike, a prikazuje dečaka u školskoj uniformi koji sedi sa knjigom ispod ruke i praznim tanjirom u krilu. Marou je prvo skicirao sliku, a zatim je finalizovao i odštampao koristeći AI.

Obmana sa lažnom pločicom

Da bi obmana bila potpuna, Marou je pored dela okačio i pločicu koja ga je identifikovala:

"Prazan tanjir", digitalni otisak na papiru, prilagođeni ram. Ograničena serija, potpisano. Pozajmica od Umetnika, 2025.

"Prazan tanjir" visio je nekoliko sati pre nego što su ga primetili oštroumni posetioci koji su obavestili osoblje. Jedan turista iz Irske izjavio je da se u početku pitao "zašto tako loša AI slika visi tamo bez etikete da je generisana veštačkom inteligencijom". Kada je turistička grupa prišla osoblju, oni su rekli da "nemaju pojma o komadu ili kada je stigao."

Portparol muzeja je potvrdio:

Predmet je postavljen bez dozvole na zid galerije. Upozoreni smo na to i uklonili smo predmet.

Umetnost bez dozvole i AI kao "prirodna evolucija"

Za Maroua, koji se upoređuje sa provokatorom Mauricijom Katelanom (Maurizio Cattelan), poduhvat je bio potpuni trijumf. On je naveo da je cilj ove sajber-podvale bio da ilustruje "kako javne institucije odlučuju šta je vredno pokazivanja, i šta se dešava kada se nešto izvan tog sistema pojavi unutar njega".

Marou vidi upotrebu AI u umetnosti kao "prirodnu evoluciju umetničkih alata" i tvrdi da "AI ostaje; čuvati njenu sposobnost od kapije bilo bi protiv uverenja koje gajim o umetnosti".

Ovo nije prvi Marouov gerilski poduhvat. On je u julu postavljao "neodobrena" dela u dva britanska muzeja, uključujući obojenu ciglu u Turbine Hali muzeja Tejt Modern u Londonu i plakat u Muzeju i umetničkoj galeriji Bristol. Marou tvrdi da se njegov rad ne tiče "narušavanja", već "učestvovanja bez dozvole".

Autor: redportal.rs