Izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji uvedena je obaveza informaciono-telekomunikacionog opremanja novih auto-puteva

Nemoguće je prekoračiti brzinu, skrenuti bez žmigavca, izaći iz svoje trake, zaleteti se u kolonu... Ovo su neke od situacija koje pametni auto-putevi neće dozvoljavati u praksi. U Srbiji će vozači ovakvu podršku kolovoza doživeti na budućem Moravskom koridoru.

To je prvi pametni auto-put u Srbiji, a i svi naredni će se graditi sa istim standardom.

Izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji, kako je objasnio za Novosti ministar saobraćaja Goran Vesić, na predlog Ministarstva telekomunikacija i informisanja, uvedena je obaveza informaciono-telekomunikacionog opremanja novih auto-puteva. Moravski koridor je prvi koji ovu obavezu mora da ispuni.

Foto: Printscreen YouTube/Novo jutro

- To znači da će svi novi auto-putevi biti pametni putevi. Sada to imamo samo na Moravskom koridoru. - kaže Vesić.

Ministar ističe da će u budućnosti automobili praktično postati deo puteva, koji če dobar deo posla raditi umesto vozača.

- U budućnosti će automobili autonomno komunicirati sa putevima. Primaće poruke nezavisno od vozača. Ako se desi udes, automatski će se smanjivati brzina. Čitaće sami znakove i neće moći da voze brže od ograničenja. Idemo u susret vremenu koje nas čeka. Tako će biti i sa punjačima za električna vozila.

Foto: novosti.rs / shutterstock/NZ

Sva obaveštenja koja inače postoje na auto-putevima će se emitovati do pametnih automobila. S tim što će ta usluga biti moguća i za neka obična vozila, koja na običnim drumovima nemaju tu mogućnost.

- Pametna vozila na pametnim putevima će primati obaveštenje kolika je dozvoljena brzina i tome će prilagođavati kretanje - objašnjava Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta.

On dodaje da će to dosta izmeniti vožnju u praksi.

Foto: Printscreen YouTube/Novo jutro / TV Pink

- Neće moći da voze 120 na sat, ako je ograničenje 60 kilometara na sat. Neće moći da izađu iz svoje trake, ako nije uključen žmigavac. Dakle, moći će da skrenu samo uz žmigavac. Ukoliko su na putu neke od situacija zbog kojih će morati da se zaustavi, vozilo će se tome prilagoditi i usporiti. Već u nekim modelima imate ugrađene senzore koji to omogućavaju. Mnogi automobili imaju uređaje za praćenje trake. Kažu da se dešava da u takvom vozilu neko i zadrema koji minut. Već ima vozila koja imaju senzor za detekciju prepreke ispred. Znači da može da uoči pešaka i vozilo ispred i izbegne sudar. To su stvari koje već postoje, ali ne postoje u svim vozilima. Zato ne možemo da očekujemo da će odmah svima da pomogne. U svetu ima oko 480 miliona automobila. Ne očekujem da će se svi oni brzo zameniti. Verujem da će se to desiti za 15 do 20 godina - naglasio je on.

Pametni automobili već se voze srpskim drumovima, doduše, još ne mogu previše da pametuju. Rezervisani su za najkvalitetnije brendove i modele.

- Svi premijum brendovi i skuplji automobili već danas poseduju bezbednosne elemente - objašnjava Milan Belin iz Srpske asocijacije uvoznika vozila.

Foto: vrelegume.rs/NZ

Po njegovim rečima, verovatno će i stariji modeli vozila morati uskoro da imaju neke od ovih elemenata.

- Masovniji i jeftiniji modeli još nemaju te sisteme. Verovatno će uskoro morati da imaju i oni. Sada je to na nivou premijum linije. Kada govorimo o cenama, po mojoj proceni takvi modeli koštaju od 40.000 evra, pa naviše. Već ih ima u Srbiji, ali putevi još ne podržavaju njihove mogućnosti. Mislim da je potrebna 5G mreža i razni senzori.

Kombinacija sa softverom

Mnogo je tipova uređaja koji omogućavaju tehnologiju pametnih puteva. Stručnjaci pominju senzore brzine, akustične senzori, IP CCTV kamere, pametne semafore, sisteme za praćenje vremena i digitalnu signalizaciju.

Pametni putevi su putevi opremljeni tehnološkim alatima koji omogućavaju bezbedan i efikasan transport. Oni kombinuju fizičku sa softverskom infrastrukturom.

Autor: S. Bulatović / redportal.rs