Govorilo se o ulozi veštačke inteligencije u nauci i obrazovanju u Srbiji

Panel diskusija pod nazivom "Budućnost nauke", koju je organizovala Fondacija “Za srpski narod i državu”, a na kojoj se govorilo o ulozi veštačke inteligencije u nauci i obrazovanju u Srbiji održana je večeras u Naučno-tehnološkom parku u Novom Sadu pred velikim brojem studenata i drugih gostiju. Među govornicima su se našli stručnjaci iz oblasti nauke i tehnologije, kao što su prof dr Boris Dumnić, dekan Fakulteta tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sadu, prof dr Danimir Mandić, dekan Fakulteta za obrazovanje učitelja i vaspitača Univerziteta u Beogradu, kao i Goran Vesić, ministar građevinarstva, saobraćaja infrastrukture.

Profesor Dumnić u svom izlaganju istakao je značaj primene veštačke inteligencije u obrazovanju, posebno na Fakultetu tehničkih nauka.

- Veštačka inteligencija omogućava studentima da maksimalno iskoriste svoje obrazovanje, pružajući prilagođenu podršku različitim nivoima znanja. Ovi sistemi takođe pomažu profesorima da efikasnije obrazuju buduće inženjere. Međutim, ključno pitanje koje postavljamo jeste: ko ima pristup ovim alatima i ko upravlja mašinama? - upitao je Dumnić i dodao da su mnogi stručnjaci u oblasti veštačke inteligencije u Srbiji obrazovani upravo na ovom fakultetu, što ukazuje na njegovu ključnu ulogu u budućnosti razvoja ove tehnologije.

U tradicionalnoj nastavi baziranoj na paradigmi Komenskog u kojoj se dominantno koristi frontalni oblik rada sa učenicima teško je pripremiti nastavni sadržaj u skladu sa njihovim individualnim sposobnostima, interesovanjima i predznanjima, objasnio je profesor Mandić, koji je u jednom trenutku prezentacije imao i razgovor uživo o veštačkoj inteligenciji sa avatarom na velikom platnu.

- Osnovna ideja upotrebe veštačke inteligencije u obrazovanju jeste da se poveća aktivnost učenika i individualizacija nastave u procesu sticanja novih znanja. Poenta je da učenici nakon samostalnog istraživanja saopštavaju određene činjenice, da ih između sebe komentarišu, razvijaju kritičko mišljenje i dobiju povratnu informaciju od nastavnika. Takav model bi omogućio da učenik zavoli školu, a ne da je izbegava. Istovremeno, jasno je da veštačka inteligencija neće zameniti nastavnike, već će ih podržati u unapređivanju obrazovnog procesa, jer može da automatizuje administrativne zadatke, personalizuje učenje, analizira učeničke performanse i pruža individualizovane povratne informacije. Pritom, ključne uloge nastavnika kao što su razvijanje kritičkog mišljenja, emocionalna inteligencija i etičko obrazovanje ostaju izvan domašaja trenutne tehnologije.

Ministar Goran Vesić je kroz više zanimljivih primera istakao upotrebu modernih tehnologija u građevinarstvu i saobraćaju.

- Integracija inovacija u građevinske i saobraćajne sisteme postaje imperativ svakog modernog društva. Naučna istraživanja su ključna za rešavanje globalnih izazova, a Srbija, kroz projekte koji integrišu najnovije inovacije, grad i budućnost prilagođenu izazovima 21. veka - poručio je Vesić koji je studentima govorio o revolucionarnim tehnologijama poput 3D štampanja u građevinarstvu, novim materijalima kao što je samozarastajući beton, bioplastika ili transparentno drvo, zatim o korišćenju robota u izvođenju radova, o pametnim autoputevima, električnim automobilima i drugim aspektima svakodnevnog rada ministarstva.

Studenti su postavljali različita pitanja, a kako su poručili, panel koji je organizovala Fondacija “Za srpski narod i državu” im je pružio uvid u ključne promene koje veštačka inteligencija donosi u nauci i obrazovanju u našoj državi, kao i njen uticaj na industrijske sektore i društvo u celini.

Autor: redportal.rs