Sindikalne organizacije i udruženja pilota godinama upozoravaju da su rasporedi leta često previše naporni

Više od polovine komercijalnih pilota širom sveta priznalo je da su tokom službenog leta makar jednom zaspali za komandama aviona, pokazalo je međunarodno istraživanje o zamoru u avijaciji. Još alarmantniji podatak: 29% pilota koji su se probudili tokom leta izjavilo je da su zatekli i svog kolegu kopilota kako spava.

Studija, koju prenosi BBC, ukazuje na ozbiljan problem hroničnog nedostatka sna u pilotskoj profesiji. Dugi radni sati, noćne smene, vremenske razlike i stres dovode do takozvanog „operativnog umora“, koji je prema rečima stručnjaka jedan od najvećih rizika za bezbednost u civilnom vazduhoplovstvu.

Pilotima je u određenim okolnostima dozvoljeno da praktikuju kontrolisano „mikrospavanje“, ali ono mora biti najavljeno, koordinisano i strogo nadzirano od strane posade i kontrole leta. Međutim, rezultati istraživanja pokazuju da mnogi umorni piloti zaspu nenamerno, što ukazuje na ozbiljan nedostatak odmora.

Sindikalne organizacije i udruženja pilota godinama upozoravaju da su rasporedi leta često previše naporni i da mnoge aviokompanije ne ostavljaju dovoljno vremena za odmor, posebno tokom turističke sezone.

Stručnjaci pozivaju regulatore i aviokompanije da unaprede pravila o radnim smenama i uvedu strože protokole za praćenje zamora, jer je, kako navode, „umor neprijatelj broj jedan bezbedne avijacije“.

Autor: redportal.rs