Nova pravila stupaju na snagu 2026. godine

Od 2026. godine prodaja polovnih automobila u Evropskoj uniji postaće znatno složenija. Nova uredba donosi stroža pravila koja bi posebno mogla pogoditi privatne prodavce i manje trgovce.

Nova pravila stupaju na snagu 2026. godine, a cilj im je da učine automobilsko tržište održivijim. Nova uredba Evropske unije o otpadnim vozilima predviđa da se prilikom prodaje polovnog automobila mora dokazati da se vozilo ne smatra otpadnim vozilom (vozilo na kraju životnog veka – ELV), piše portal Elektroauto njuz.

Dva načina dokazivanja

Ovaj dokaz može se pribaviti na dva načina. Prvi je obavljanje tehničkog pregleda (TUV), pri čemu se dobija važeća potvrda o tehničkoj ispravnosti vozila. Druga mogućnost je procena stanja vozila od strane nezavisnog sudskog veštaka za motorna vozila, prenosi Feniks magazin.

Bez jednog od tih dokumenata od 2026. godine više neće biti moguće prepisati vozilo, odjaviti ga ili izvesti u inostranstvo. Pravilo se odnosi na prodaju putem digitalnih platformi ili preko ovlašćenih trgovaca, dok su privatne prodaje za sada izuzete od te obaveze.

Cilj nove uredbe

Evropska unija ovom uredbom želi da uspostavi kružnu ekonomiju vozila. Vredne sirovine poput litijuma, nikla i kobalta trebalo bi efikasnije reciklirati kako bi se smanjila zavisnost od ograničenih resursa. Uredba je usklađena sa uredbom Evropske unije o baterijama, koja od 2027. godine uvodi obavezne kvote reciklaže kritičnih sirovina.

Deo nove regulative je i takozvana digitalna pasošnica kružnosti vozila (Digital Circularity Vehicle Pass – CVP), koja će omogućiti praćenje porekla i upotrebe materijala u vozilu. Cilj je da se obezbedi da vredne sirovine, na kraju životnog veka vozila, završe u ovlašćenim centrima za zbrinjavanje.

Kritike nove regulative

Planirane promene nailaze na snažan otpor. Bavarski ministar saobraćaja Kristijan Bernrajter kritikuje obavezu dokazivanja kao nepotrebnu i birokratsku:

Nova pravila donose dodatne troškove građanima i institucijama, bez stvarne dodatne vrednosti.

ADAC takođe smatra da bi privatni vlasnici trebalo da zadrže pravo da samostalno odlučuju o sudbini svog vozila.

Savez nemačkih osiguranika (GDV) upozorava da bi osiguravajuće kuće ubuduće morale da učestvuju u proceni otpadnih vozila, što smatraju neprikladnim jer to nije deo njihove osnovne delatnosti i dodatno bi zakomplikovalo postojeće procedure.

Nezadovoljstvo zbog primene

Nova uredba Evropske unije nesumnjivo ima dobru nameru – održiva kružna ekonomija je nužna zbog ograničenih resursa. Ipak, način njene primene izaziva nezadovoljstvo i mogao bi značajno da promeni tržište polovnih automobila. Za potrošače to znači više administracije i veće troškove, što bi mnoge moglo odvratiti od prodaje vozila.

Autor: redportal.rs