Želela sam da napravim film koji izgleda kao da je snimljen na jednu kasetu, koju nalazite 25 godina kasnije.

Sedmog dana 31. Festivala evropskog filma Palić, u petak 26. jula, na konferenciji za medije na Velikoj terasi govorili su članovi ekipe filma 78 dana – rediteljka Emilija Gašić, producent Miloš Ivanović, i glumice Viktorija Vasiljević, Milica Gicić, Tamara Gajović, Maša Ćirović, i  Jelena Đokić; reditelj Marko Rat, glumac Data Čačua, reditelj Andžej Jakimovski, reditelj Adam Brajer, producentkinja Andrea Austric, reditelj Dragan Jovićević, i predstavnici festivala - Ilija Tatić, izvršni producent festivala, Miroslav Mogorović, programski direktor FEF Palić, Radoslav Zelenović, direktor festivala, i Nikolaj Nikitin, selektor Glavnog takmičarskog programa, koji su sumirali utiske sa ovogodišnjeg izdanja manifestacije.

Emilija Gašić, rediteljka filma 78 dana, osvrnula se na sam nastanak ideje za film:

- Definitivno je krenulo od mog ličnog osećaja, jer sam bila dete i imala sam sedam i po godina. Taj period  pamtim jako dobro. Počelo je od mojih kaseta koje smo snimali tokom bombardovanja, i tokom pandemije vratila sam se tim kasetama. Želela sam da napravim film koji izgleda kao da je snimljen na jednu kasetu, koju nalazite 25 godina kasnije.

 O specifičnom formatu u kome je snimljen film, Emilija Gašić je rekla: „

- Te kasete i kamere su obeležile taj period. Svi ga se sećamo po VHS-u ili po Hi-8 formatu koji je bio rasprostranjeniji. Ko je imao kameru u kući, veće su šanse da je imao baš tu kameru.

Marko Rat, reditelj filma Osam prizora na jezeru Biva koji je prethodnog dana prikazan u okviru takmičarskog programa Paralele i sudari, o genezi filma je rekao:

- Moja početna tačka je bila magijsko mišljenje kao način razmišljanja. Zatim sam počeo da tražim osnovu za sve to. Pronašao sam divnu knjigu sličnog naziva kao i film, koja mi je dala slobodu da postavim te stare japanske ljubavne priče u zapadno okruženje. Te priče su univerzalne.

Foto: Damir Vujković.

Data Čačua, glavni glumac u filmu Panoptikon prikazanom u selekciji Paralele i sudari, govorio je o odnosu sa rediteljem Džordžom Siharulidzeom:

- Verovali smo jedan drugom i postali smo dobri prijatelji. Na početku smo razgovarali o jednostavnim stvarima, životu, mom junaku u filmu, pa smo otkrili da su i naši životi slični. Na početku je ova sličnost bila i gotovo zastrašujuća, ali navikli smo se s vremenom.

Andžej Jakimovski, reditelj filma Osmeh sudbine prikazanog u selekciji Paralele i sudari, ovo ostvarenje zasnovao je na priči svog prijatelja, umetničkog fotografa, koji je se našao u sličnoj situaciji kao i glavni junak filma.

- Priča jeste istinita i zbog toga sam je iskoristio. Ali ona istovremeno priča i pokazuje situaciju moje generacije, mojih prijatelja. Možda je i o mojoj zemlji, o Evropi“, rekao je Jakimovski, koji je film snimao na grčkom ostrvu Nisiros. Grčki mentalitet je sjajan, i mislim da je dosta sličan srpskom.

Autor: Redportal.rs