Izložba je nastala nakon 4 godine zajedničkog rada u okviru projekta (Non)Aligned Movements 😎

U sredu, 20. novembra u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu otvorena je izložba “Ples, otpor, (ne)rad. Kulturni, politički i umetnički aspekti plesa za vreme i nakon Jugoslavije”, nastala nakon četiri godine zajedničkog rada u okviru projekta (Non)Aligned Movements regionalne plesne mreže Nomad Dance Academy, a čiji je koordinator Stanica Servis za savremeni ples.

Ova izložba predstavlja napore da se savremeni ples na prostoru Jugoslavije posmatra kao zajednički kulturni prostor koji, uprkos svim političkim lomovima, i dalje opstaje u svojim dinamičnim i jedinstvenim manifestacijama.

Vesna Meštrić, upravnica Muzeja savremene umetnosti, na otvaranju izložbe je navela:

- Veliko nam je zadovoljstvo što otvaramo ovu veoma važnu izložbu, fokusiranu na savremeni ples i arhiviranje plesa. Ovo je zaista pravo mesto za takvu izložbu, jer smo tokom pet godina imali sjajnu saradnju sa plesnim festivalom Antisezona koji je ovde započeo. On je sada i deo našeg godišnjeg programa, što smatram veoma važnim za ovu instituciju, za našu misiju, i naš region, jer je savremeni ples deo sveta savremene umetnosti.

Rok Vevar, jedan od kustosa izložbe, istakao je da je proces arhiviranja i istorizacije plesne scene započeo pre više od deset godina i razvijao se uz podršku nekoliko lokalnih i evropskih projekata, među kojima je i aktuelni (Non)Aligned Movements.

- Ova izložba je uspela da prikupi različite materijale, od dokumenta iz Hrvatske iz dvadesetih godina prošlog veka, materijala iz Ljubljane iz tridesetih, preko Drugog svetskog rata koji igra veoma važnu ulogu na izložbi, i naravno decenija do raspada Jugoslavije i nakon toga. Za mene lično, najveće je dostignuće način na koji smo radili zajedno, uz dosta dogovaranja i truda kako bismo pronašli značajne i međusobno povezane dokumente.

Foto: Sanja Bistričić

Biljana Tanurovska-Kjulavkovski, ko-kustoskinja izložbe, na otvaranju je rekla:

-  Ova izložba je deo jednog dugog procesa, a mi želimo da nastavimo da gradimo ovu proširenu arhivu. Ona donosi nekoliko mogućih pogleda na plesne arhive, i to ne samo na materijale, već i na politički kontekst u kome su nastali. Nadamo se da ćemo podstaknuti sve vas, kao i čitavu plesnu scenu, da se još više otvore buduća čitanja ove arhive.

Tim istraživača koji je radio na izložbi čine Slavčo Dimitrov, Milica Ivić, Tea Kantoci, Igor Koruga, Iva Nerina Sibila, Biljana Tanurovska-Kjulavkovski, Rok Vevar i Jasmina Založnik, dok su glavni kustosi Biljana Tanurovska-Kjulavkovski i Rok Vevar uz kustosku podršku Jasne Jakšić. Producentkinja je Marijana Cvetković, a izvršna producentkinja Ana Letunić. Dizajn izložbe je uradio umetnik Siniša Ilić, a vizuelni identitet Andrej Dolinka. 

Na nekoliko lokacija u Zagrebu, od 19. do 23. novembra održava se i koreografska konferencija Bodies in Free Fall, a u okviru nje danas je održan skup Transformativne politike za ples, posvećen zagovaranju za novu vrstu plesne institucije zasnovane na plesu kao istraživačkoj praksi. Ovo je nastavak zagovaračkih inicijativa mreže Nomad Dance Academy koja je 2017. godine bila održana i u Beogradu u organizaciji Stanice

Autor: Redportal.rs